Gratis banden pompen

en alles over bandenspanning en ventielen.

 

Gratis banden pompen

 

U kunt bij ons gratis banden pompen, doe het zelf.
Als u bij de werkplaats aan komt fietsen ziet u de pomp al hangen, vlak achter het hek.
De pomp heeft een lange flexibele slang, en als u de pomp zelf ter hand neemt ziet u dat er 2 kanten aan zitten.
De platte kant is voor fietsventiel en met gebruik van een losse nippel (meenemen of kopen) voor frans ventiel, en de bolle kant is voor autoventiel. De druk op de pomp is 3,5 bar.

 

-bolle zijde-

voor auto ventiel

 


-platte zijde-
voor fiets ventiel

 


-platte zijde-
en met gebruik van nippel
voor frans ventiel

 

Waarom is de bandenspanning bij fietsbanden zo belangrijk? 

 

Uitsluitend bij een toereikende bandenspanning is een fiets prettig te berijden. Hoe hoger de luchtdruk, hoe geringer de rolweerstand van de band. Ook het risico op een lekke band neemt bij een hogere bandenspanning af.
Een voortdurend te lage bandenspanning verkort vaak de levensduur van een band aanzienlijk. Scheurtjes in de zijwand van de band zijn hiervan een gevolg. Ook de slijtage is onnodig hoog.
Bij een lagere luchtdruk veert de band wel meer in en is daardoor beter in staat schokken op te vangen.
Brede banden worden over het algemeen met een lagere bandenspanning bereden, zonder dat dit ten koste gaat van de rolweerstand, de lekbescherming en de slijtage.

 

Hoe vaak moet de bandenspanning gecontroleerd worden?

 

Het is wenselijk de bandenspanning minstens éénmaal per maand te controleren en te corrigeren. Zelfs de meest luchtdichte fietsbinnenband verliest continu druk. In tegenstelling tot autobanden is de bandenspanning bij fietsbanden wezenlijk hoger en zijn de wandsterktes beduidend minder. Een spanningsverlies van 1 bar per maand kan men als normaal beschouwen. Spanningsverlies treedt bij een hoge druk aanmerkelijk sneller op dan bij een lage druk.

 

Er zijn speciale ventielen verkrijgbaar, waarbij u op het ventiel kunt zien of uw bandenspanning nog optimaal is.

 

Er bestaan drie verschillende ventiel systemen. Het is moeilijk een advies te geven welke het beste voldoet. Het is belangrijk dat het ventiel in het ventielgat van de velg past en dat er een geschikte fietspomp voorhanden is. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt zijn er geen grote verschillen meer in de wijze waarop het ventiel afdicht. Alle Schwalbe-ventielen zijn geschikt voor hoge druk.

 

Klassieke fiets- of Dunlop ventiel

 

Het klassieke fiets- of Dunlop-ventiel wordt nog steeds het meest gebruikt. De meeste fietsers zijn hier dan ook vertrouwd mee.
Het binnenventiel is eenvoudig te vervangen en men kan de lucht er, indien gewenst, snel uit laten lopen.
De montage is bij een binnenband met een Dunlop-ventiel bewerkelijker. Men moet eerst het ventiel inzetstuk en de bovenmoer verwijderen om het ventiel door het ventielgat te kunnen steken. Oppompen kan men de binnenband pas als het ventiel en de moer weer zijn aangebracht.
Bij het traditionele Dunlop-ventiel is het niet mogelijk de luchtdruk te meten. Alleen bij het speciale SCHWALBE Dunlop-ventiel bestaat de mogelijkheid de luchtdruk met een manometer te controleren.
Vroeger kon men een Dunlop-ventiel erg moeilijk oppompen. Dit behoort tegenwoordig tot het verleden door het gebruik van de z.g. Blitz-ventielen.

 

 

 

 

 

klassieke fiets of dunlop ventiel

 

 

Schrader ventiel ofwel autoventiel

 

Het auto-ventiel wordt steeds geliefder. Het is probleemloos en erg makkelijk bij een tankstation op te pompen. Oudere en zeer eenvoudige fietspompen zijn niet bij het auto-ventiel te gebruiken. 

Schrader ofwel auto ventiel

 

Sclaverand ventiel

 

Het Sclaverand-ventiel is dunner dan alle andere ventielen ( 6 i.p.v. 8 mm). Er is een kleiner velggat nodig. Daardoor is dit ventiel bijzonder geschikt voor de smalle racefietsvelgen.
Het ventiel is ca. 4-5 g lichter dan het auto- of Dunlop-ventiel.
Men kan dit ventiel met een kartelmoer handmatig dichtdraaien. Voor het oppompen moet deze kartelmoer opengedraaid worden. Bij diegenen die niet bekend zijn met dit systeem kan dat tot problemen leiden. De dunne stift aan de bovenkant buigt gemakkelijk bij het aanbrengen en verwijderen van de fietspomp.
Let op: Als men een binnenband met Sclaverand-ventiel in een velg met een groter ventielgat gebruikt, dan scheurt het ventiel vaak af, omdat er teveel speling zit tussen de ventielschacht en de enigszins scherpe metaalkant van het ventielgat. 

 

Sclaverand ventiel ofwel
Frans ventiel

 

Regina ventiel

 

Het Regina-ventiel lijkt zeer veel op het Sclaverand-ventiel en wordt vrijwel uitsluitend in Italië gebruikt.

Regina ventiel

 

 2-wieler centrum Kloppenburg, voor al uw fietsen, elektrische fietsen, kinderfietsen, stads fietsen en 2e hands fietsen, brommers, scooters, reparatie en onderhoud en accessoires. Het juiste adres in Dronten, Flevoland.